Memperkasa Darul Quran ke arah memartabat pendidikan tahfiz di Malaysia

Ahmad, N. (2015) Memperkasa Darul Quran ke arah memartabat pendidikan tahfiz di Malaysia. In: Simposium Pendidikan Tahfiz Nusantara dan Multaqa Huffaz 2015, 01-03 Jun 2015, ILIM, Bangi. (Submitted)

[img]
Preview
PDF
kertas_kerja_multaqa_huffaz.pdf - Submitted Version

Download (269kB)

Abstract

Permintaan yang tinggi terhadap pendidikan tahfiz al-Quran di institusi tahfiz seluruh negara khususnya Darul Quran Jakim melihatkan bidang hafazan al-Quran menjadi antara pilihan pelajar masakini. Rentetatan itu, Darul Quran Jakim sebagai sebuah institusi pendidikan tahfiz tersohor di negara ini mengambil langkah memperkasakan lagi bidang pendidikan tahfiz al-Quran agar setaraf dengan bidang pendidikan arus perdana yang lain. Beberapa langkah pemerkasaan yang telah, sedang dan akan diambil meliputi 10 aspek iaitu pemerkasaan pengurusan pendidikan, peningkatan keupayaan modal insan, pemerkasaan program pengajian, pembudayaan penyelidikan dan pembangunan dalam pendidikan al-Quran, pemerkasaan fungsi Darul Quran sebagai Pusat Kecemerlangan Pendidikan al-Quran di Malaysia, pengwujudan dan pemantapan jaringan kerjasama strategik di peringkat nasional, serantau dan antarabangsa dalam pembangunan pendidikan al-Quran, pemerkasaan prasarana, penampilan identiti dan imej korporat Darul Quran, pemerkasaan kualiti dan kebolehpasaran pelajar serta pemerkasaan Darul Quran sebagai Pusat Rujukan Masyarakat Dalam Pendidikan al-Quran. Pelaksanaan program pemerkasaan yang disarankan, diharap mampu melonjakkan Darul Quran sebagai satu pusat rujukan yang berwibawa dalam pengajian ilmu al-Quran dan tahfiz sekaligus dapat melakar transformasi mencipta kecemerlangan menjelang 50 tahun penubuhannya pada 2016.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Funders: UNSPECIFIED
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc
Divisions: Academy of Islamic Studies > Dept of Al-Quran & Al- Hadith
Depositing User: Mr. Mohd Samsul Ismail
Date Deposited: 17 Jun 2015 03:02
Last Modified: 17 Jun 2015 03:02
URI: http://eprints.um.edu.my/id/eprint/13634

Actions (login required)

View Item View Item