Pola rekabentuk profesion fisioterapi masa depan dan impaknya kepada kurikulum sekolah menengah

Mahfoz, Hamimah and Ithnin, Aieshah and Rishnan, Malalini and Siraj, Saedah and Zakaria, Abd Razak (2014) Pola rekabentuk profesion fisioterapi masa depan dan impaknya kepada kurikulum sekolah menengah. In: Prosiding International conference Future Education in Global Challenges, 2014.

[img]
Preview
PDF
00009863_77932.pdf

Download (240kB)

Abstract

Kertas kerja ini melaporkan kajian masa depan tentang perkembangan Profesion Fisioterapi dan Impaknya kepada kurikulum sekolah menengah. Kajian dijalankan dengan menggunakan teknik Delphi dengan tiga pusingan. Hasilan kajian menunjukkan sebanyak 13 jenis profesion dalam bidang fisioterapi yang dijangkakan akan menyediakan bidang kerjaya di masa hadapan. Pakar juga menjangkakan bahawa jenis-jenis kerjaya melibatkan bidang fisioterapi dijangka akan berlaku selepas tahun 2015. Penyataan yang mencapai konsensus mewakili jangkaan terhadap kaedah penilaian, kaedah pengajaran yang sesuai, bentuk laluan kerjaya bagi pelajar-pelajar yang memilih matapelajaran fisioterapi sebagai matapelajaran pilihan mereka dan kemudahan infrastruktur yang diperlukan oleh sesebuah sekolah menengah apabila fisioterapi menjadi matapelajaran di sekolah. Adalah disarankan pihak Kementerian Pelajaran supaya lebih bersedia untuk memberikan peruntukan yang lebih dalam menyediakan kemudahan yang bersesuaian dengan kehendak kurikulum masa depan.

Item Type: Conference or Workshop Item (Paper)
Funders: UNSPECIFIED
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: Faculty of Education
Depositing User: Ms. Norhamizah Tamizi
Date Deposited: 19 Mar 2014 08:50
Last Modified: 01 Mar 2021 05:14
URI: http://eprints.um.edu.my/id/eprint/9500

Actions (login required)

View Item View Item